Ik, Mik, LorelandDe Tilburgse frater Ceasarius ontwikkelde eind jaren '50 een nieuwe methode om kinderen te laten lezen die de naam "Veilig leren lezen" kreeg. Het lesmateriaal werd al snel bekend onder de naam "boom roos vis", naar de eerste drie woorden die geleerd worden. Ruim 30 jaar later was deze lesmethode, die inmiddels op meer dan 90% van de Nederlandse scholen werd gebruikt, de aanleiding voor een serie voor de schooltelevisie. De makers wilden naast het stimuleren van het taalonderwijs hiermee vooral het leesplezier bij kinderen vergroten. De serie werd dan ook geen saaie taalles maar een spannende vervolgserie.

Ik, Mik, LorelandHoofdpersoon is Mik, een meisje dat met haar knuffel Sokje op zoek gaat naar de woorden die de knorrige eenoog Karbonkel uit haar laptop heeft gestolen. Haar speurtocht naar letters en woorden begint in letterland Loria, dat ze Loreland noemt, en brengt haar naar oorden met vreemde namen als Kratermaan en Doolgaarde. Op haar reis vindt Mik niet alleen woorden als maan, roos, vis, teen en neus terug, maar ook leert ze uitdrukkingen en spreekwoorden. Wanneer ze in de moerassige spookwereld van Huiverhuizen in gesprek raakt met tien tenen die haar aan de letters 't', 'e' en 'n' helpen, vragen die of zij verder 'op haar tenen' wil lopen.

Ik, Mik, LorelandWanneer Mik dat niet meteen doet, informeren ze of zij soms 'op haar teentjes is getrapt' omdat zij misschien 'lange tenen heeft'. Dat de spannende opzet van de serie iets te geslaagd was bleek wel toen kinderen nachtmerries kregen van de enge Karbonkel en niet meer durfden te kijken. Dat probleem werd opgelost door in de tweede reeks Karbonkel vriendelijker te maken en de pop te vervangen door een mens met twee ogen. In de nieuwe afleveringen leren Mik en Karbonkel elkaar beter kennen. Het blijkt dat Karbonkel de letters niet wil afpakken om Mik te dwars te zitten maar omdat hij zelf graag wil leren lezen. Aan het einde van de serie zijn de twee vrienden geworden.

Deze educatieve serie werd bijna acht jaar lang aan het begin van iedere lesperiode opnieuw uitgezonden. Daar kwam een einde aan toen er een nieuwe editie verscheen van "Veilig leren lezen" en hierbij ook een nieuwe serie werd gemaakt, Leesdas Lettervos Boekentas. De Tilburgse journalistiekstudent Clemens Lambermont maakt in 2015 voor de reeks Makers van Morgen de driedelige documentaire 'Het Monster van Groep 3' waarin hij op zoek gaat naar een antwoord op de vraag: wat bezielde de makers om Karbonkel zo ontzettend eng te maken?  
 
 

Gerelateerde artikelen


Publicatiedatum: 12 juli 2005
Laatste aanvulling: 4 juli 2015

© Teleac/NOT/BRT

1000 Resterende tekens


Lianey
Songtekst intro (seizoen 2)

Ik was in eh, waar was ik ook alweer?

Kratermaan, Huiverhuizen, Doolgaarde, Wildewoud, Weerwater 
Vaar dan maar naar Kramerije

Maar de reis gaat verder, want
Ik moet naar Karbonkelland

....
dit is alleen maar illuminatie!!!! !
railey
mijn is [email protected] tmail.com

Tunes ook op ons Youtube kanaal!

Luisteren of meezingen met de tunes op ons Youtube kanaal!

Wordt televisie-vrienden met ons op Facebook

Zullen we Facebook vrienden worden? Klik dan hier...

Keek jij hier vroeger ook naar?

thumb bruintjebeer1

Bruintje Beer (1996)

Omschrijving Canadese tekenfilmseriever de avonturen van Bruintje Beer en zijn vrienden; al eerder… Lees meer

Zomaar een greep uit onze site,

Don Donkersloot & Sander Pandje

Don Donkersloot & Sander Pandje (1989)

Omschrijving Nederlandse jeugdserie, waarin een moderne Don Quichot en Sancho Pancha de wereld… Lees meer

Veel plezier met jouw sentiment!

Sprookjes

Sprookjes (2004-2008)

Eén van de doelstellingen van de Belgische omroep VRT is om het Europese culturele erfgoed te… Lees meer

 

Contact

Via formulier
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Nieuwsbrief

Inschrijven
Uitschrijven